NextGEN Visie

Met de blik op de toekomst bewegen we met NextGEN Nederland toe naar de vorming van een bruisend netwerk en platform dat inspiratie, verbinding en uitwisseling faciliteert voor én door jongeren die (ambiëren te) wonen in een ecodorp.

Oprichting

Al langere tijd was er het idee om een jongerengroep te vormen vanuit GEN Nederland. Uiteindelijk kwam Bram, vanuit de GEN-NL Educatiekring, met het initiatief om een meeting te organiseren voor het oprichten van een jongerennetwerk. Bij de eerste meeting op 20 april 2020 waren Pepijn en Ciska vanuit de educatiekring ook betrokken om te brainstormen over een visie voor NextGEN Nederland. In deze beginfase ontwikkelde onze ideeën zich tot een collectieve droom en sloten meer mensen zich aan bij ons jongerennetwerk.

Als NextGEN Nederland willen wij ecodorpen toegankelijker maken voor jonge mensen door als levende voorbeelden te staan voor een nieuwe regeneratieve cultuur. Meer over onze missie kun je lezen in het volgende document: https://docs.google.com/document/d/1VDdmn3x2OQ0zzEcfy8U3A_m2BL4bAqIJFx03Ib8lE6U/edit

Zomerviering bij Ecofarm de Foundation

Van de zomer kwamen we voor het eerst fysiek bijeen met de NextGEN-familie tijdens de zomerviering op Ecofarm de Foundation in Zelhem. Een prachtige plek waar gewerkt wordt aan een zelfvoorzienende community met een biologische moestuin, een voedselbos en zoveel mogelijk biodiversiteitsherstel!

Een lang weekend om de energie van de zomer te vieren met zijn uitbundige natuur vol groei en vitaliteit. Wanneer je leeft met de seizoenen ervaar je dat de langste dagen van het jaar alle reden en gelegenheid bieden om het leven aan te pakken, met je plannen te beginnen, iets nieuws te leren, krachten te bundelen, dromen na te streven en je te verbinden met de aarde en elkaar.

Deze mooie bijeenkomst was dus ook een goed moment om rond het vuur het ontstaan van NextGEN Nederland te vieren en onze groei als groep in de eerste maanden. Naast het verbinden met elkaar hebben we onze tijd nuttig ingezet door onkruid te wieden, een levende wilgenhut te bouwen en heerlijke maaltijden te koken met de verse oogst.

Vibe of the Earth-festival

Op 19 en 20 september vond in Ecodorp Bergen het Vibe of the Earth-festival plaats. Via het EcodorpenNetwerk waren wij als NextGEN gevraagd om een workshop te verzorgen op het Vibe of the Ecosolutions-veld. Vanuit NextGEN Nederland hebben Ciska, Bram en Pepijn twee workshops verzorgd geïnspireerd op ‘het werk dat weer verbindt’ van ecofilosofe Joanna Macy. De workshop ‘deep ecology’ richt zich op het ontdekken van onze waarden, talenten en verlangens om vervolgens in actie te komen en onze bijdrage te leveren aan de regeneratie van onze planeet! Voor NextGEN een mooie leerervaring en bevestiging dat we zichtbaar zijn als jongerennetwerk en onze passie kunnen delen!

Sociale media

Een vrolijke eye-catcher, boordevol inspirerende quotes, boeken, films, ecodorpen verhalen en weetjes, dat is waarschijnlijk wat bijna meer dan 650 volgers (643) dachten toen ze @nextgennederland gingen volgen op Instagram. De eerste publicaties vanaf 30 september 2020 werden toen al door meer dan 100 volgers geliked. Over het algemeen zien we een tendens dat er meer likes volgen op persoonlijke foto’s met een stukje tekst.

Beeldmateriaal voor publicaties kunnen we putten uit mappen vol met foto’s van ecodorp bezoeken, al dan niet via Erasmus+. We hebben daarnaast een lijst opgesteld met content ideeën die regelmatig wordt bijgewerkt. Zo hebben we het idee om tips te geven over boeken, docu’s en inspirerende quotes; ecodorp-begrippen te introduceren op een creatieve manier; duurzame toepassingen in ecodorpen te showcasen; ecodorpen in Nederland en Europa een gezicht te geven in de vorm van fotoseries en persoonlijke portretten; en misschien nog wel het meest activerend en motiverend, om Youth Exchange, trainingen en ESC’s te promoten.

Dit account maakt het makkelijker voor ons om een wijder en jonger publiek te bereiken. Bij deze hopen we hen een helderder beeld te kunnen geven waar ze allemaal aan kunnen denken bij het woord ‘ecodorp’. Daarnaast bieden we de mogelijkheid om zelf te vrijwilligen in ecodorpen of binnen NextGEN.

Ook bestaat er een groeiende, kleinere community met 46 deelnemers in de Broadcast Whatsapp groep. Hier delen we updates over NextGEN en ecodorpen in Nederland, Erasmus+ trainingen en vrijwilligersprojecten, open-space bijeenkomsten en alles wat met ecodorpen te maken heeft. Een aantal van de deelnemers in de groep is zelf ook actief in het delen over aanverwante, inspirerende thema’s (evenementen, films, artikels) of persoonlijke berichtjes (zoals een gedicht of zelfgeschreven liedje). Sommige deelnemers deelden af en toe in het Engels en hoogstwaarschijnlijk zullen een aantal van hen geen Nederlands spreken. Toch hebben we uiteindelijk besloten zelf in elk geval Nederlands als voertaal in te zetten, met het oog op onze doelgroep – Nederlandse jongeren geïnteresseerd in ecodorpen – en alleen daar waar nodig een Engelse vertaling te geven.

Daarnaast hebben we begin december deze groep uitgenodigd om zichzelf voor te stellen in een PowerPoint op Google Drive en in één slide toe te lichten wat ze zoeken en zouden willen bijdragen aan NextGEN, om een beter beeld te kunnen vormen wie achter die 46 mensen schuilgaan. Dit heeft al een aantal hele mooie presentaties opgeleverd.

Open space bijeenkomsten

Maandelijks organiseren wij als NextGEN een digitale open space bijeenkomst. Deze bijeenkomsten zijn een interactieve en leerzame manier voor geïnteresseerde jongeren om in aanraking te komen met NextGEN en de ecodorp-beweging. De bijeenkomsten zijn laagdrempelig opgezet en gaan over verschillende thema’s rondom ecodorpen. De open space-sessies zijn erop gericht om jongeren informatie te geven, evenals een gesprek aan te gaan met elkaar. De nadruk ligt op luisteren naar elkaar en het delen van ervaringen.

In 2020 hebben we onder andere een avond gehouden over vrijwilligers mogelijkheden in ecodorpen. In deze sessie gaven drie jongeren van NextGEN-NL voorbeelden van hun ervaringen met vrijwilligen en de verschillende vormen waarin dat mogelijk is. Na die verhalen zijn we een uur met elkaar in gesprek gegaan over waar iedereens interesse en mogelijke belemmeringen liggen met betrekking tot vrijwilliger worden in ecodorpen. Een andere open space ging over de zoektocht naar een community om in te wonen en had een soortgelijke opzet.

Iedereen kan ideeën aandragen voor de open space avonden en gezamenlijk beslissen we waar de avond over zal gaan. Achteraf krijgen we telkens heel positieve reacties van deelnemers. Ook in 2021 zijn we daarom van plan de maandelijkse open space sessies voor te zetten. We merken dat het een heel goede manier is om in gesprek te komen met geïnteresseerde jongeren, een netwerk op te bouwen en de ecodorp-beweging zo te versterken! NextGEN Europe heeft ons voorbeeld nu gevolgd en is ook van plan om in 2021 open space bijeenkomsten te gaan organiseren.

Deelnemers aan NEXT-GEN in 2020:

Ciska van Stuivenberg, Pepijn Verburg, Bram Breuer, Mara Andriessen, Jennifer Shek en veel anderen